Påskafton och födelsedagskalas

I dag har vi varit på födelsedagskalas... eller man kanske ska säga fest i stället, då födelsedagsbarnet fyller 60 år och inte 6 år. Elisabeth som fyllde år är min barndomskompis mamma och en person som jag har känt i hela mitt liv. 
 
Firandet började med middag på Björkudden. En supergod trerättersmiddag, till förrätt fick vi rårakor med creme fraiche, löjrom och lök. Som huvudrätt fick vi oxfilé, ungsrostad rotsaker, rödvinssås och örtsmör. Vi avslutade med en chokladfondant med glass. Det var verkligen supergott och det är ett väldigt mysigt ställe.
Efter middagen åkte vi hem till Elisabeth där det blev kaffe och tårta och presentöppning. En härlig och lugn påskafton blev det.
 
Firandet började ju inte helt lyckat då familjen Svanberg blev försenade. Vi skulle vara på Bjrökudden kl 16.
Strax efter 15 frågar Emma om hon kan låna min locktång. Jag hittade en gammal locktång hemma hos mamma som jag tog hand om. Denna locktången är av en gammal modell så den har piggar för att det ska bli lättare att rulla håret. Lättare kan man ju kanske inte säga att det blir, inte med längre hår i alla fall, detta hade jag konstaterat två dagar tidigare då jag fastnade med locktången i håret och där den satt fast i ca 30 minuter innan jag fick loss den. I alla fall jag står och sminkar mig och Emma börjar att locka håret i rummet bredvid. Plötsligt hör jag "Elin, kan du komma och hjälpa mig?" Jag gör klart mitt öga som jag höll på med och går ut till Emma, där möts jag av Emma och en locktång som sitter fast... ännu mer fast än vad den gjorde då jag fick den att fastna. J
ag förökte att börja nysta med det var kört. Snart stod både jag, Emma, Pappa Svanberg och Mamma Svanberg där och försökte trassla ut röran. Tillslut tog pappa fram avknipsaren och började sakta men säkert att knipsa bort piggarna och efter ett tag så fick vi loss den. Sedan var det bara att skynda sig och packa in sig i bilen.
 
                          Så här såg jag ut ikväll.
 

Kommentera här: